Szolgáltatunk és kapcsolatot építünk

Szolgáltatunk és kapcsolatot építünk

Szeptemberben megjelenik a Múzeumi Iránytű sorozat legújabb kötete, a Szolgáltató múzeum.

2009-ben adta ki a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ az első kötetét a Múzeumi Iránytű sorozatnak, amely azóta 18 önálló könyvet foglal magába és év végéig még 8 jelenik meg. A kiadványsorozat a kutatási jelentéseket, módszertani fejlesztéseket hivatott bemutatni és útmutatóként szolgál azon múzeumok számára, akik lépést szeretnének tartani a változásokkal. A legújabb, a 19-es számú kiadvány Szolgáltató múzeum címet viseli és a szolgáltató szemlélet hasznára és gyakorlati megvalósítására összpontosít, módszertani segédletet nyújt releváns kutatások eredményeinek bemutatásán keresztül.

Ahhoz, hogy a múzeumi rendszer versenyképes maradjon, a működése során fokozott figyelmet kell szentelni a bevont csoportok, közülük is kiemelten a látogatók igényeinek felmérésére és kiszolgálására, ez a szemlélet fejezi ki leginkább a „szolgáltató múzeum” jelleget. A kötet többek közt olyan témákat érint, mint pályázat útján történő múzeumi fejlesztések, vagy a lobbi tevékenységek, de említést tesz a múzeumok sajátos helyzetéről, közösségében való szerepéről és az egymással való kapcsolatairól is.

Nagy Magdolna (mb. igazgató, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ) a látogatókkal való kapcsolatépítésről ír, míg Havasi Bálint (igazgató, Balaton Múzeum) fejezetében a múzeumok turizmusban betöltött szerepéről értekezik. A további szerzők, Népessy Noémi, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgatója, Deme Péter a Pulszky Társaság korábbi elnöke, jelenleg tiszteletbeli elnöke,  Veres Gábor, az Eszterházy Károly Egyetem, Kulturális Örökség és Művelődéstörténet Tanszék docense, Csuka Zsuzsa, a Szépművészeti Múzeum közönségszolgálati osztályvezetője és Szu Annamária, a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ kutató-fejlesztő csoportvezetője, kiválasztása és a fejezetek összeállítása egyaránt jól tükrözi a téma komplexitását.

A kiadvány célja, hogy a muzeális intézmények olyan eszközt kapjanak, mely segítségével elsajátíthatják a szolgáltató szemléletet, iránymutatást kapnak, hogy együttműködések kialakításával valamint a látogatókkal való kapcsolatépítéssel, hogyan erősíthetik a látogatói igényekhez való sikeres alkalmazkodást.

 

A szolgáltatói szemlélettel való működés folyamata:

Szolgáltatunk és kapcsolatot építünk

A Szolgáltató múzeum című kiadványt a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú kiemelt projekt keretében a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ adja ki. A kiadványsorozat korábbi kötetei az alábbi linken letölthetők vagy megrendelhetők: http://mokk.skanzen.hu/modszertani-kiadvanyok1.html

 

Farkas Noémi Barbara